Voor Scholen

Studie Loopbaan Begeleiding. Ik vond het als scholier en student vaak een opgave. Eindeloos Persoonlijke Ontwikkeling Plannen maken. Het leek zo saai en nutteloos. Nu ik er op terugkijk, snap ik waarom ik er destijds niets mee kon. Ik overzag het grotere plaatje niet, de context en het doel ontbrak. Het was een moetje, in plaats van lessen vol inspiratie.

Omdat ik graag een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van scholieren en studenten, heb ik een workshop ontwikkeld die past binnen de SLB lessen. Deze workshop is geschikt voor middelbare scholen, MBO en HBO klassen. Tijdens deze workshop zullen studenten zichzelf en elkaar een stuk beter leren kennen! De workshop duurt minimaal twee uur maar kan uitgebreid worden naar een halve of zelfs hele dag.

Tijdens de twee uur durende workshop vertel ik uiteraard mijn eigen verhaal en is er ruimte om zowel hierover als over het ondernemerschap vragen te stellen. Door middel van verschillende oefeningen gaan de leerlingen vervolgens kijken naar hun eigen verhaal en hierover in gesprek met hun klasgenoten. In kleine groepjes mogen ze elkaar onder andere de vraag stellen: “Wil je mij iets vertellen dat ik nog niet van jou weet?”

We sluiten de workshop weer af met de hele groep. Alle leerlingen die dat willen, krijgen de kans hun antwoord op deze vraag aan de hele klas te vertellen. Omdat er in sommige gevallen verteld wordt over heftige gebeurtenissen, is het vanuit What’s Your Story een vereiste dat tenminste de SLB docent van de betreffende klas aanwezig is om de veiligheid en nazorg te waarborgen. Om het maximale uit de workshop te kunnen halen voor alle studenten, is het wenselijk dat er per 10 leerlingen/studenten nog een extra docent of assistent aanwezig is.

Ben je docent en zou je graag een teambuildings (mid)dag willen organiseren met je collega’s? Kijk HIER voor meer informatie voor de teambuilding workshops van What’s Your Story!

Reacties van studenten na afloop van de workshop waren:

“Ik weet nu dat ik mijn klasgenoten kan vertrouwen met mijn verhaal.”

"Ik zie nu in waarom het belangrijk is om mijn verhaal te delen."

"Ik heb mijn klasgenoten veel beter leren kennen."