Storytelling als branding voor je business
Wat is storytelling?
Storytelling is simpelweg en letterlijk vertaald: het vertellen van verhalen. Als je kan praten en schrijven, dan kan je storytelling gebruiken voor je business. Eigenlijk doe je het al de hele dag, je bent continue verhalen aan het vertellen. In deze blog deel ik waarom je vandaag nog moet beginnen met het toepassen van storytelling in je bedrijf.
Storytelling voor bedrijven
Door het inzetten van storytelling voor je bedrijf, wil je een doel bereiken en betrokkenheid creëren. Het gaat hier niet over sprookjes of romans (hoewel dit ook storytelling is), maar over geloofwaardige verhalen die jouw doelgroep raken. Verweef persoonlijke verhalen met inhoudelijke business tips en kennis. Zo zorg je ervoor dat het niet teveel over jou gaat, maar ze je wel leren kennen EN dat je direct een (sub)probleem voor ze oplost.
Verhalen zorgen ervoor dat we de ander en de wereld om ons heen beter gaan begrijpen. Ze brengen compassie, zingeving en helderheid. En belangrijk in business: het vertellen van verhalen, zet aan tot actie. Zowel binnen je bedrijf in teams, als richting je klanten. Zo voelen mensen zich veel meer verbonden met jou en je bedrijf. Ze worden door jouw verhalen uitgedaagd om over hun eigen leven na te denken, vinden herkenning of raken geïnspireerd.
Als bedrijf is het goed om na te denken over:
- Wie je wilt bereiken met je verhaal.
- Wat is hun grootste, of meest acute probleem dat ze opgelost willen zien?
- Welke betrokkenheid wil je creëren, wat moeten ze doen (call to action)?
Vanuit daar kan je naar je persoonlijke verhaal kijken om te bepalen welke stukken daarbij aansluiten.
Waarom verhalen meer in beweging zetten dan feiten
We vertellen al eeuwenlang verhalen. Het is onze meest natuurlijke manier van communiceren. Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat ze verhalen beter onthouden dan feiten en cijfers. Daarnaast raken verhalen ons ook meer.
Als je storytelling wil inzetten voor je business, wil je dat er iets gebeurt bij mensen. Dat er een gevoel wordt opgewekt, dat wat jij zegt wordt onthouden en dat ze gaan nadenken over wat je vertelt. Exact dit, bereik je met storytelling. Wat je vertelt vergeten mensen vaak, maar hoe je iemand laat voelen blijft soms jaren hangen
Makkelijker verkopen door Story Selling in te zetten in je bedrijf
Mensen kopen een product of dienst op basis van emotie en niet zo zeer op ratio. Ze haken aan bij jouw bedrijf op basis van emotie en verhalen. Het gaat uiteindelijk om wat voor gevoel je opwekt. Als je een bepaald gevoel weet op te wekken bij iemand, is die persoon veel sneller geneigd om tot actie en aankoop over te gaan.
Eenzelfde product of dienst kan je ook bij andere kopen, maar ze komen bij jou, om jou. En door de emotie die jij hebt doorgegeven via je content.
De kracht van kwetsbaarheid
Storytelling is het aangaan van een potentiële liefdesrelatie met je klant. Waarin je laat zien waar je voor staat, wie je bent, waarin je geloof en wat je waarden en normen zijn. Als je een relatie met iemand aangaat, is het belangrijk dat je alle kanten van iemand kent. Vertrouwen en eerlijkheid spelen hierin een hele grote rol. Wanneer je niet alle kanten van iemand kent, weet je ook niet of het de ware is voor je. Iemand die continue de perfecte kant laat zien, daarbij voel je dat er iets niet klopt. In je marketing en communicatie, werkt het precies zo.
Er schuilt zoveel kracht in kwetsbaarheid, maar tegelijkertijd is dat vaak eng. Het is heel kwetsbaar om dingen te delen die jou misschien verdriet of pijn hebben gedaan of die je lastig vond. Vaak zijn dit wel dingen waar je veel van hebt geleerd en nieuwe inzichten uit hebt gehaald.
Als je het muurtje wat je om je heen hebt gebouwd laat zakken, dan kunnen andere mensen zich verbinden aan jou. Ze gaan je dan vertrouwen. Mensen voelen het als je alleen maar de mooie plaatjes en de mooie binnenkant laat zien. Die voelen dat het nog niet helemaal echt is, dat je jezelf nog terug houdt en helemaal staat voor wie je bent en wat je doet.
Het gaat uiteindelijk allemaal om herkenbaarheid. We willen allemaal ergens bij horen en vooral bij elkaar horen en met elkaar verbinden. Door die kwetsbaarheid te laten zien en echt volledig jezelf durven zijn, daardoor ontstaat de verbinding.
TIP: Begin je nou helemaal op 0 met het delen van je kwetsbaarheid, begin dan met kleine dingen. Iets wat voor jou al veilig en vertrouwd voelt. De dingen die niet super spannend zijn om te delen, zodat je erin kan komen. Op die manier kan je jezelf de kans geven om te groeien.
Er zullen altijd mensen zijn die daarop afhaken. Maar je hoeft ook niet iedereen daarin mee te krijgen. De mensen die afhaken zijn vaak niet de mensen die jij wilt bereiken en waar jij mee wilt verbinden. Zie het dus ook niet als een afwijzing of belediging naar jou, maar het is gewoon omdat iemand niet zo goed bij je past. De juiste mensen vinden hun weg wil.
Verhalen verbinden
Verhalen kan je dus super goed inzetten om de aandacht van je ideale klant te pakken en te verbinden met ze. Daarom wil je veel verhalen inzetten en minder feitjes en cijfertjes. Mensen kopen vanuit emotie niet zo zeer uit ratio. En door de kracht van kwetsbaarheid, ontstaat de verbinding en connecten mensen met je op een dieper level. Vanuit kwetsbaarheid, ontstaat verbinding. Vanuit verbinding ontstaat vertrouwen. Pas als je dat hebt, kan je met iemand samenwerken.