ere Rust, ruimte en overzicht in je huis en hoofd met professional organizer Kristel van Duijnhoven
Rust, ruimte en overzicht in je huis en hoofd met professional organizer Kristel van Duijnhoven

Rust, ruimte en overzicht in je huis en hoofd met professional organizer Kristel van Duijnhoven

Dit keer spreek ik in podcast 279 met Kristel van Duijnhven. Sinds 1 jaar is zij zelfstandig professional organizer en helpt zij mensen online met het maken van keuzes over spullen door efficiënt en effectief op ruimen en logische plekken creëren om spullen op te bergen en zo te houden.

“Mijn missie is rust en ruimte creëren in huis, zodat je meer kan genieten en meer woonplezier ervaart in je eigen huis.” 

Een tweede kans na hartritme stoornis

5 jaar geleden werd er een hartritme stoornis bij Kristel geconstateerd. Dit was een heftige ervaring waarbij ze ineens wakker werd in het ziekenhuis. Deze ervaring heeft een grote impact op haar gehad.  

“Ik heb een tweede kans gehad en de tweede kans ga ik met beide handen aangrijpen.” 

Kristel koos niet voor de slachtofferrol, maar keek vooral naar wat er nog wel kon. Ze was 39 jaar en had een ICD kastje (Een ICD is een apparaatje dat ingrijpt bij gevaarlijke hartritmestoornissen) en dit kastje werd haar beste vriend omdat ze nu letterlijk met een gerust hart kon gaan slapen. Ze ging anders in het leven staan. Voorheen was ze vooral druk met het pleasen van iedereen. Ze had een groot verantwoordelijkheidsgevoel in combinatie met perfectionisme. Wat Kristel leerde was het perfectionisme wat meer los te laten en beter voor zichzelf te zorgen.

“Het is niet egoïstisch als je voor jezelf kiest, dat is gewoon beter zorgen voor jezelf.” 

Kiezen voor ondernemerschap

De ziekte van Kristel heeft een rol gespeel bij de keuze om te gaan ondernemen. Ze bleef in vaste loondienst en ging tegelijkertijd de mogelijkheden onderzoeken. Tijdens de corona periode ging ze veel met een podcast op wandelen. Ze raakte geïnspireerd door het luisterboek ‘Master your mindset’ van Michael Pilarzcyk dat haar aan het nadenken zette.

“Omdat ik bij mijn werkgever in een gouden kooi zat, heb ik eigenlijk nooit mijn ogen open gehad” 

Toen het bij haar werkgever een beetje begon te rommelen, gingen bij Kristel de oogkleppen af en keek ze naar de mogelijkheden buiten haar vaste baan. Op LinkedIn kwam ze het beroep van professional organizer tegen en dacht toen: “Dit is het!” Kristel werkt nu nog in loondienst en heeft daarnaast haar eigen onderneming.

Opruimen en organiseren kun je leren!

Kristel ging op zoek naar een podcast over professional organizing en kwam er achter dat er geen Nederlands talige podcast was. Ze startte haar eigen podcast ‘opruimen en organiseren kun je leren!’ en in korte tijd werd deze meer dan 16.000 x beluisterd.  Een veel voorkomend probleem bij het ontstaan van rommel is dat mensen niks kunnen wegdoen. Ze hebben vaak heel veel spullen en daardoor geen overzicht meer. Wat ook gebeurt is dat mensen wel opruimen, maar binnen de kortste keren is het weer een bende. Kristel begint altijd met een intake en na dit eerste gesprek krijgt ze vaak te horen dat de mensen al zijn begonnen met opruimen. Vaak is zij de stok achter de deur die iemand nodig had om te beginnen.

“Het belangrijkste is om te beginnen op de plek waar je vaak bent en waar je je het meest aan ergert.” 

De keuken is ook een goede plek om te beginnen omdat de keuken de  katalysator kan zijn voor de rest van de rommel in huis. Ze raadt aan om klein te beginnen omdat het anders heel overweldigend kan zijn. En ruim het op zo een manier op dat het goed en makkelijk bij te houden is.

“Kijk naar wat je kan onderhouden, want als je het niet kan onderhouden, dan is het snel een rommel.” 

Wat kan ik houden en wat kan weg?

De vraag: “wat kan ik houden en wat kan weg?” wordt vaak gesteld. Kristel heeft 3 basisvragen die je jezelf kunt stellen als je bijvoorbeeld je kledingkast aan het opruimen bent:

  1. Word je er blij van?
  2. Gebruik je het nog?
  3. Heb je het echt nodig? (of kan je het lenen?)

Veel beginnersfouten die worden gemaakt bij het opruimen zijn:

  1. Zonder plan beginnen. 
  2. Vooraf opbergmaterialen kopen. Eerst opruimen, want dan weet je wat je nodig hebt. 
  3. Zigzag opruimen. Blijf in de ruimte waar je aan het opruimen bent. 
  4. Het onderschatten van de opruimklus. Opruimen kost altijd meer tijd dan je denkt. Dus niet de hele kledingkast, maar begin met een paar planken.

Kristel geeft aan dat rommel slecht voor de gezondheid is, je wordt minder productief als er veel rommel is en het veroorzaakt stress. Haar ervaring is dat mensen gelukkiger worden van een opgeruimd huis. Haar tips voor een opgeruimd huis zijn:

  1. Begin gewoon, al is het maar 5 minuten per dag.
  2. Plan opruimtijd in.
  3. Leg spullen direct terug na gebruik.
  4. Luister naar de podcast. 
“Rommel in je huis is ook chaos in je hoofd.”

Wil je het hele verhaal van Kristel van Duijnhoven horen? Wil je weten hoe haar ziekte ervoor zorgde dat ze anders in leven ging staan en hoe ze haar onderneming combineert met haar vaste baan? En niet te vergeten wil je al haar belangrijke tips horen voor een opgeruimd huis? Luister dan naar de podcast en laat je inspireren.

Handige linkjes

Personal Organizer Kristel

Podcast Apple organiseren kun je leren

podcast organiseren kun je leren

Linkjes Spotify en SoundCloud, podcast 279

 


Over de schrijver
Community voor en door (voormalig sporters). Je sportdroom had je uitgestippeld. Misschien is het zelfs realiteit geworden. Maar van de een op de andere dag hoor je er niet meer bij. Noodgedwongen omdat je een blessure kreeg, ziek werd of niet meer geselecteerd. Word lid van onze community, je staat er niet alleen voor!
Reactie plaatsen

Zoek een blog / podcast op naam of onderwerp

We hebben maar liefst 290 podcasts online staan!